BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, March 28, 2011

sUrViVoR series !!!

Assalamualaikum...

di kesempatan yg ade ni..aku nk cerita tentang survival pula.survival atau bahasa modennya ikhtiar hidup.ikhtiar hidup ni pula di definisikan sebagai keupayaan untuk terus hidup.hurm camne tu?

ayat survival tu sendiri ade maksudnye taw.

S   ize up the situation
U   se all sense,undue haste makes waste
R   emember where you are
V   anquish fear and panic
I    mprovise
V  alue living
A  ct like the natives
L  ive by your wits,but for now,learn basic skills

dalam survival ade beberapa prinsip yg perlu di ikut,dan yg paling utam adalah keselamatan,kemudian usaha,diikuti pula dengan kawalan diri serta kerjasama.perkara ini penting untuk memastikan aktiviti survival ini menjadi kenangan yang paling manis ddan tidak menjadi sebaliknya.

untuk ceritera aku pula...survival merupakan aktiviti yg paling seronok..opss..lupe nak gtaw..untuk aktiviti ini..kami dari kumpulan gunung tahan A dengan kekuatan seramai 4 lelaki dan 2 perempuan.kami di bekal kan dengan beras,gula,garam,teh,tepung,dan air yg sangat2 limited kuantitinya untuk bertahan selama 24 jam di atas sebuah pulau kecil. 3 batang mancis.sehelai flysheet.em sehelai sejadah.mest tin.haa..gempak x?

kami di tempatkan di check point berapa ntah,tp mg dalam kawasan hutan la..pengembaraan mencari kayu api bermula dan aku serta sany bertugas menyiapkan shelter.kami membuat khemah bentuk A-frame dengan mengikat flysheet ke pokok2 menggunakan akar kayu.

kemudian,kerja2 memasang pagar menggunakan pelepah2 bermula.tika matahari mula terbenam,baru kami menyalakan api.alhamdulillah,dengan sekali nyalaan api terus membakar dan marak.jadi kami hanya perlu memastikan api tersebut tidak terpadam.

masa dirasakan berlalu terlalu perlahan.bekalan air pula semakin sedikit apabila fafau menumpahkan air teh yang telah dijerang.masa tu memang rasa rugi giler air tu tumpah.sesungguhnya aktiviti ini mengajar kami menghargai benda2 yang kita ada.sumpah tak tipu.

aku tidak tidur malam tu kerana jadi sentri sepenuh masa.well tada lah sepenuh masa.tp aku kurang tidur lah juga.dengar celoteh fafau.macam2 die citer.pasal bank lah,puteri lilin lah.apelah.memang x tdo lah layan karenah die.haha.

last2..kami merasa lega bila tiba2 terdengar azan subuh.bersyukur sangat masa tu sebab dah siang.lepas solat..aku tak lepas peluang untuk tidur kat sebelah sany.walaupun beralaskan pelepah..tidur aku tu nyenyak lah juga,sampaikan aku bangun pukul 8.sarapan kami dimasak oleh laila.walaupun hanya nasi kosong dan gula..cukuplah sekadar mengisi perut yang hampir empty tank ni.

hampir pukul 12 tengah hari..kami menghabiskan semua stok2 makanan yang ada seperti gula dan garam.cuma teh saja yang kami tak ratah sebab pahit,hehehe

lepas wat survivor..ktorang kne wat orienteering.igt da habes da.sabo jelah.abes suma aktiviti ktorg pulang ke base camp.dapat makan bubur,wee~ bubur pon bubur lah.sumpah rase nak nangis mase makan bubur tu.tetbe bubur tu sedapnye mcam makan sup sirip ikan yu(aku tak penah makan tp mcm sedap je :p)

haha.iu saja ceritanya.daa~

1 komentar:

xanders.co said...

haha.bestlah aktiviti korg.bila nk follow aku plak?